gluten

Waarom zou je gluten vermijden?

Gluten en tarwe.

Waarom is het beter om gluten te minimaliseren, of te vermijden, als je een gezonde cyclus en menstruatie wilt?

Wil je een gezonde cyclus en menstruatie dan speelt voeding daarin een belangrijke rol. Bij menstruatie problemen heb je te maken met laaggradige (ook wel chronisch of stil genoemd) ontstekingen. Geen acute ontstekingen maar sluimerend. Het immuunsysteem is overactief en de ontstekingen verstoren o.a. de hormoonboodschappers. En hormonen zijn weer belangrijk voor een gezonde menstruatie. Meerdere factoren zijn van invloed  op deze laaggradige ontstekingen. Één daarvan is ontstekingsbevorderende voeding. Tarwe, en dus ook gluten, is ontstekingsbevorderend.

Waarom tarwe minimaliseren?

Van alle granen bevat tarwe de meeste gluten. Gluten zijn eiwitten en die ontregelen (bij de een meer als bij de ander) de toelaatbaarheid van het darmslijmvlies. Het tarwe wat we tegenwoordig consumeren is allang niet meer het tarwe van vroeger. In de jaren 50/60 en 70 is tarwe genetisch gemanipuleerd en heeft men het eiwit gliadin eraan toegevoegd. Dit stimuleert de eetlust omdat gliadine een opiaatachtige voedingsstof is. Helaas zorgt gliadine weer voor ontstekingsziektes zoals crohn, artrose, fibromyalgie, colitis, astma, parkinson, alzheimer, reuma, artritis.

Als je gluten eet, herkent het lichaam al in de mond dat er een stof aankomt waarop niet goed op wordt gereageerd. De darmwand signaleert een vreemde voedingsstof en hierdoor reageert je immuunsysteem want die wilt dit probleem oplossen. Je lichaam reageert hierop en geeft een ontstekingsreactie. Het kan je darmwand beschadigen en spijsverteringsproblemen geven. Klachten zoals een opgeblazen buik, obstipatie, diaree, ontlasting met bloedverlies en/of buikkrampen ontstaan.

Niet alleen veroorzaken gluten darmklachten, het voedt pathogenen (ziekteverwekkers) en het beïnvloed ook onze hormonen. Pieken in je bloedsuikerspiegel (insuline), ontregelde neurotransmitters en oestrogeen dominantie. Als je lichaam dagelijks gluten binnenkrijgt, raakt het uitgeput, neemt het minder voedingsstoffen op en ontstaan er tekorten. Als er tekorten ontstaan, stagneren er processen in je lichaam. Gluten veroorzaakt ook andere klachten zoals migraine, depressie, stemmingswisselingen, acne, eczeem en vermoeidheid.

Het kan ook zijn dat je niet reageert op gluten maar op fructaan of fructo-oligosacharide. Dit zijn koolhydraten met een korte keten die slecht worden opgenomen in de dunne darm. Deze groep koolhydraten worden FODMAP’s genoemd. Het FODMAP dieet is uit te proberen voor een korte periode, maar niet voor de lange termijn. Dit omdat je dan te weinig aan gevarieerde voedingsstoffen binnenkrijgt.

gluten

Waar zit tarwe in?

Tarwe zit zeker niet alleen in brood. Denk aan zo’n beetje het merendeel wat je in de supermarkt tegenkomt zoals koek, snoep, vleesvervangers, gemarineerd en gepaneerd vlees, kant en klare soepen en sauzen, borrelnootjes, toetjes, bouillonblokjes, bier etc. Daarnaast bevatten de supermarkt producten vrijwel allemaal geraffineerde tarwe en daar zit weinig voedingswaarde in. Wat weer betekent dat het ook weinig vezels bevat.

Granen waar gluten in zit:

  • Tarwe
  • Spelt
  • Rogge
  • Gerst
  • Kamut

Glutenvrije granen:

  • Haver
  • Teff
  • Boekweit
  • Rijst
  • Mais
  • Quinoa
  • Amaranth
  • Gierst
Note; haver en teff zijn niet geheel glutenvrij, maar zitten heel laag in gluten en veel mensen reageren hier goed op. Rijst, alleen bruine/wilde/zilvervliesrijst.

Ervaar je hevige en/of pijnlijke menstruatie’s, probeer dan eens voor een periode van 3 maanden  gluten te vermijden en kijk wat het doet. Natuurlijk hebben meerderen factoren invloed op de menstruatie en laaggradige ontstekingen, maar dit geeft vaak al verlichting en je zet een stap in de goede richting. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat het vermijden van gluten ook endometriose klachten reduceert. De ervaringen vanuit mijn praktijk bij het minimaliseren, of vermijden, van gluten zijn veelal positief.

Tip; Let op de ingrediënten lijstjes van de glutenvrije producten uit de supermarkt. Deze zijn vaak bewerkt en doen meer slecht voor je dan goeds. Eet zo puur mogelijk.

Wil je graag weten of je een gevoeligheid hebt voor tarwe, heb je endo of wil je graag weer een gezonde cyclus? Ik help je daar graag bij. Kijk hier naar de mogelijkheden of neem contact met me op.