Vitamine D en endometriose

vitamine D

Vitamine D

Vitamine D is goed voor je botten, dat wist je vast wel. Maar het heeft nog meer belangrijke eigenschappen. Vooral als je een kinderwens hebt, voor je menstruatie en voor de endometriose.

Wat is vitamine D
De R zit weer in de maand en dat betekent dat we weer naar de herfst en winter gaan. Kortere dagen en dus minder zonlicht. En juist dat zonlicht hebben we nodig. Door de ultraviolette zonnestralen die door de huid worden opgenomen wordt vitamine D gemaakt in ons lichaam. Uit zonlicht halen we namelijk voor 95% vitamine D en de overige 5% halen we uit voeding.

Het zit vooral in dierlijke producten zoals; eieren, melk, boter, vlees en vis (vette vis bevat het meeste D). Alleen is dit best gering. Ben je vegetariër of eet je plantaardig, dan haal je dus al bijna geen D uit voeding. Met het hollandse klimaat erbij kunnen we nauwelijks in die optimale behoefte voorzien.

Een tekort kan deze klachten veroorzaken:

  • Vermoeidheid
  • Somberheid
  • Misselijkheid
  • Duizeligheid
  • Verzuring van het lichaam
  • Meer risico op hartaandoeningen, dikkedarmkanker, stijvere bloedvaten en hogebloedruk
  • Verhoogde ontstekingsactiviteit in ons lichaam

De positieve invloed van vitamine D
Naast dat het een essentiële rol speelt bij de calcium en bot stofwisseling, heeft het nog tal van andere functies in je lichaam. Het speelt een belangrijke rol bij het reguleren van het immuunsysteem, de insuline gevoeligheid, de functie van hormonen en een goed lopende ovulatie. Dit is dus van belang en vooral ook als je endometriose hebt omdat een verzwakt immuunsysteem voor komt bij vrouwen met endometriose. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen met endometriose over het algemeen een tekort aan vitamine D hebben. Bij personen met chronische aandoeningen, auto-immuunziektes en ouderen, is er bijna altijd een te laag gehalte aan vitamine D.

Bij voldoende inname zorgt het voor:

  • Een goed functionerend immuunsysteem
  • Stevige botten en sterke spieren
  • Het verhogen van weerstand tegen infecties
  • Een goede stofwisseling van koolhydraten en vetten
  • Gezonde hart en bloedvaten
  • Het bevorderen van de vruchtbaarheid
  • Geestelijke veerkracht en een positieve stemming
vitamine D

Hoe kom je aan voldoende vitamine D?
Ga sowieso lekker vaak naar buiten, ongeacht welke maand van het jaar het is. In de maanden Mei, Juni, Juli en Augustus voor 11.00 en na 16.00 zoveel mogelijk zonnestralen opnemen door buiten te zijn. Smeer jezelf ook niet in voor 11.00 als dit kan met je huid. Bedek niet te veel (mits dit uiteraard kan) en gebruik iets minder vaak een zonnebril buiten de felste uren van de zon. Helaas is deze ‘voorraad’ die het lichaam aanmaakt niet voldoende om de herfst en winter door te komen.

Vitamine D3 is eenvoudig bij te suppleren en nodig vanaf september t/m april. Aangezien het voor iedereen te adviseren is, ook voor kinderen, zijn D3 druppels ideaal omdat kinderen een lagere dosering nodig hebben dan volwassenen (gebruik mijn kortingscode naomikramer10)

Heb je klachten of twijfels hoe het met je vitamine D status is? Laat dit dan bij de huisarts checken. Het bloed moet tussen de 75 en 125 nmol zijn (eerder aan de hoge kant ervan, 75 nmol is nog steeds vrij laag als je endometriose hebt) Heb je een vraag neem gerust contact met me op.