Opgeblazen buik? 14 tips die hierbij helpen.

Endobelly

Opgeblazen buik

We hebben allemaal weleens last van een opgeblazen buik. Maar als het regelmatig voorkomt, heeft het een oorzaak. Bij endometriose is het een veelvoorkomend symptoom en staat het vooral bekend als de Endobelly. 
Het is niet prettig en vaak pijnlijk. Je buik kan zo opblazen dat je zwanger lijkt. Vooral als je zwanger probeert te worden kan dit voor ongemakkelijke situaties zorgen en het geeft een deuk in je zelfvertrouwen. Al snel pas je je garderobe erop aan. Bij mij hangen standaard comfy pants en sweaters in de kast. Ik draag sowieso graag jurken en rokken, maar ze zijn ook ideaal voor het verbergen van de endobelly. 

Wat is de oorzaak?

Dat is per vrouw verschillend. Er is niet 1 duidelijke oorzaak. Endometriose plekjes buiten de baarmoederholte die voor een reactie zorgen, cystes die opspelen, verklevingen in de buikholte aan de darmen, eierstokken, eileiders, buikvlies, blaas of zelfs andere organen waardoor alles niet soepel meer beweegt zoals de darmen. Als de endo begint op te spelen dan krijg je daar een reactie op en zo’n reactie kan een opgeblazen buik zijn. Daarnaast komen laaggradige ontstekingen voor bij endometriose en als deze continue ‘aan’ staan en niet worden gereduceerd, veroorzaakt dit klachten. Andere oorzaken kunnen zijn dat er endo op (of zelfs in) de darmen zit of een verstoorde darmflora (SIBO, PDS), stress en die laatste twee factoren zorgen voor een hormonale disbalans. Nog even de mogelijke oorzaken op een rijtje:

  • Cystes
  • Verklevingen
  • Endo op de darmen
  • SIBO
  • Verstoorde darmflora
  • Laaggradige ontstekingen
  • Hormonale disbalans
  • Stress
  • Een combinatie van bovengenoemde factoren

De oorzaken zijn geen quick fix, maar er zijn zeker factoren die jou kunnen helpen in het verminderen en/of verlichten van de endobelly. Ik heb 14 tips voor je op een rijtje gezet

14 tips voor een opgeblazen buik. 

  1. Bewegen. We zitten tegenwoordig te veel met zijn allen. Lang achter de laptop en naar voren zitten, wordt je lichaam en je buik niet blij van. Ga bewegen, ook tijdens je werktijd. Maak hier tijd voor. Je brein wordt er actiever van, je krijgt meer focus én je krijgt er een happy belly van i.p.v. een endobelly.
  2. Minder eetmomenten op een dag. De hele dag door eten of over de gehele dag kleine beetjes eten, geeft meerdere ontstekingsreactie’s en krijgen de darmen te weinig rust. Eet bij voorkeur 3 goede maaltijden op een dag.
  3. Goed kauwen en bewust eten. Neem de tijd en kauw goed op je eten. Het speeksel wat je aanmaakt bij kauwen helpt je voeding te veteren. Als je bewust kauwt en eet, ben je eerder verzadigd.
  4. Drink voldoende. Je lichaam en je darmen hebben vocht nodig. Drink 2 liter water (het liefste meer warm dan koud) en kruidenthee. Gember is ontstekingsremmend dus pak even wat vaker in de ochtend een lekkere sterke gember thee.
  5. Vezels. Eet voldoende vezels en dan vooral veel groenten. Dit is goed voor de spijsvertering.
  6. Beperk of vermijd ontstekingsbevorderende voeding: Gluten, zuivel (met name van de koe), suiker, cafeïne, soja, pakjes/zakjes/kant en klare voeding en alcohol. Gluten zijn eiwitten en die ontregelen (bij de een meer als bij de ander) de toelaatbaarheid van het darmslijmvlies. Wat weer spijsverteringsproblemen geeft. Zuivel wekt slijmvorming op, het verzwakt het spijsverteringsstelsel en je kan er een overgevoeligheid van krijgen. Voeding speelt een rol bij Endometriose en ook bij Endobelly’s kan voeding een verschil maken.
  7. Ontbijt eens warm. Verwarm je lichaam in de ochtend. Je vuurtje moet opgestookt worden en bijvoorbeeld een koude ontbijt smoothie (altijd met toppings voor het kauwen) vroeg in de ochtend voor 09.00, valt niet bij iedereen goed. Je organen moeten dan nog harder werken om je lichaam op gang te brengen. Na 09.00 uur is koud ontbijten gewoon optioneel. Het is ook een beetje seizoens gerelateerd. In de zomer heeft je lichaam minder behoefte aan een warm ontbijt. Probeer het eens.
  8. Bleekselderij. Vooral pure bleekselderij sap (juicer gebruiken, geen blender) werkt helend voor je darmen en helpt een opgeblazen gevoel te voorkomen. Daarnaast is het ontstekingsremmend, zorgt voor een soepele darmflora, stimuleert de stofwisseling, en het is een natuurlijk middel om je weerstand te versterken. Vooral op een nuchtere maag in de ochtend. Let wel, alleen in combinatie met een gezond voedingspatroon. Optioneel om eens een paar weken te proberen. 
  9. Ga op tijd naar het toilet. Blaasproblemen is een symptoom bij endo. Ga op tijd plassen en houdt je plas niet te lang op. Vooral bij blaasproblemen, neem de tijd met plassen. Vaak komt er nog wat plas aan ook al denk je dat je klaar bent met plassen. Bij te snel plassen blijft het laatste restje in de plasbuis zitten en dus ook de bacteriën. Gevolg; irritatie, sneller kans op infecties, blaasontstekingen, steken in de buik en een opgeblazen buik.
  10. Reduceer stress. Bij stress wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt. Bij teveel en langdurige stress is dit hormoon ontstekingsbevorderend. Stress verergert de ontstekingen die er al zijn. Dit is een trigger en vaak krijg je dan een opgeblazen buik. Bijvoorbeeld na een lange drukke werkdag of een langdurige stress periode. Accepteer de stress en ga niet stressen om het stressen. Wees je ervan bewust en pak je rust. Mediteren en yoga werken stress verlagend.
  11. Luister naar je lichaam. Als je een opgeblazen buik hebt, schrijf op wat je ervoor of die dag/week hebt gedaan en/of hebt gegeten. Het is een manier om erachter te komen waarom je last hebt van een opgeblazen buiken. Luister naar je lichaam als je rust nodig hebt.
  12. Rusten. Bij een pijnlijke endobelly is het vooral fijn om te rusten. Liggen op de bank en of bed met eventueel een warme kruik. Neem je tijd. Yoga, mediteren, een warm bad of even netflixen etc. Ga niet weer te snel iets doen daarna, maar neem echt JOUW tijd. 
  13. Comfy outfits. Skinny jeans of strak zittende kleding is totaal niet prettig bij de endobelly. Zorg ervoor dat je comfy outfits in je garderobe hebt liggen zoals sweatpants, sweaters, ruim vallende truien en tops. In dit blog heb ik het er al over gehad, maar zelf draag ik graag jurken en rokken (voor het werk of social dates). Mocht je een endobelly krijgen, dan kun je deze verbergen. Ideaal.
  14. Acceptatie. Accepteer de endobelly. Van weerstand wordt de pijn en de opgeblazen buik niet minder. Wees lief voor je lichaam en jezelf. 
Opgeblazen buik

Zelf heb ik hier ook jaren last van gehad maar door mijn levensstijl aan te passen is dit veel minder geworden. Er is een periode geweest dat ze heel pijnlijk waren. Een paar jaar geleden toen ik net mijn account op insta was begonnen, deelde ik meerdere foto’s hiervan. Je ziet goed hoe gezwollen mijn buik is. Dit was een drempel om overheen te stappen, maar de reden dat ik toch deze foto’s poste was puur voor de awareness en vooral om andere vrouwen te laten weten dat ze niet alleen zijn hierin. 

Grote triggers zijn voeding en stress. Inmiddels heb ik al veel vrouwen begeleid en één van de eerste klachten die verminderen of zelfs verdwijnen is de op geblazen buik. Wil jij ook hier minder last van hebben? Ik help je hier graag bij met het Endo de Baas traject of het Healing Endo traject. 

3 reacties op “Opgeblazen buik? 14 tips die hierbij helpen.”

  1. Hoi Naomi, ik heb last van Adenomiose en genetisch oestrogeen dominantie, ik heb pas de uitslag gekregen van de genetische test dat het oestrogeen daar ook te hoog is, daardoor zware menstruatie en een vergrote baarmoeder, heb je daar ook ervaring mee of meegehad? Groetjes Marianne

    1. Hi Marianne,

      Kun je me iets meer vertellen over genetische dominantie van bepaalde hormonen? Wat is jouw behandeling daarop? Ik heb endometriose maar word echt somber van pil dus ben opzoek naar andere opties. Dacht misschien heb ik bijwerkingen van pil ook door bepaalde dominantie

      Dank

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *