Magnesium; een essentieel mineraal bij endometriose

Magnesium

Vrijwel aan elke cliënt adviseer ik magnesium die last heeft van menstruatie problemen, pms, pcos, vermoeidheid en endometriose. Dit werkt en het is vrij snel effectief. Een andere reden vanwege de stress. Waarom speelt magnesium een belangrijke rol? Dat ga ik je in deze blog uitleggen.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal en valt onder de micronutriënten. Deze verbruikt het lichaam in principe in geringe hoeveelheid. Echter zijn deze essentieël voor de gezondheid en is het een onmisbaar voedingsmineraal. Het is bij zeker bij 300 processen betrokken in ons lichaam. Je vindt het in voeding zoals noten, zaden, groene bladgroenten, asperges, pompoen, vis, peulvruchten, avocado, vijgen, banaan, pruimen, citrus en bramen. In het algemeen is magnesium uit een supplement beter opneembaar dan magnesium uit voedingsmiddelen. Dat komt doordat magnesium in voeding gebonden is aan allerlei stoffen, waardoor onze spijsvertering veel moeite moet doen om het magnesium op te nemen.

Door een tekort aan magnesium ontstaan klachten zoals:

  • Een gebrek aan energie
  • Vermoeidheid
  • Menstruatie problemen
  • Vergeetachtig
  • Prikkelbaar
  • Spierkrampen
  • Slapeloosheid
  • Depressiviteit
  • Angsten
  • Allergiën
  • Hoofdpijn en/of migraine

Verschillende vormen van magnesium

Er zijn verschillende vormen van magnesium. Magnesiummalaat, tauraat, bisglycinaat en citraat zijn organisch gebonden vormen. De beste vormen die we kennen zijn magnesiummalaat, magnesiumtauraat, magnesiumbisglycinaat. Deze hebben een hoge biologische opneembaarheid.
Bisglycinaat: Voor een goede geestelijke balans. Vooral van toepassing voor een betere nachtrust, slaapkwaliteit en dieper slaap.
Tauraat:
Voor geestelijke inspanning. Tauraat wordt het beste opgenomen door het hersenweefsel. Het is voor een verbetering van de gemoedstoestand dus minder onrustige gedachten, concentratie en meer focus en meer geestelijke energie. Ook voor een betere slaapkwaliteit. Tauraat is breder inzetbaar.
Malaat: Voor de spieren. Voor verminderde spierwerking en vermoeidheid. Bij lichte obstipatie kan malaat ook zorgen voor een betere stoelgang.
Citraat: Naast magnesium malaat is citraat ook een optie bij weinig energie en een verminderde spierwerking. Echter is dit een andere vorm dan malaat en is minder stabiel in het maag en darmstelsel waardoor de magnesium minder goed wordt opgenomen.

magnesium en endometriose

Waarom magnesium?

We leven in een stressvolle wereld en staan continue aan. Bij stress is magnesium één van de eerste voedingsstoffen die door het lichaam wordt verlaten. Wat op zich prima is want hierdoor kun je beter om gaan met stressvolle situaties. Je lichaam heeft bij minder stressvolle leefstijl ook de kans om die magnesium voorraden aan te vullen. Echter is dit bij velen niet het geval, met daarbij de chronische ontstekingsaandoening endometriose, waardoor er tekorten ontstaan.

Vaak zie ik in mijn praktijk langdurige stress. De stress houdt dan te lang aan en dit komt door de levensstijl maar ook door de klachten die bij endometriose horen. Als je bijvoorbeeld dagelijks pijn hebt, ervaart je lichaam stress.

Wat magnesium doet is het zenuwstelsel tot rust brengen en het zorgt ervoor dat je beter slaapt. Je lichaam herstelt bij een diepe slaap. Als men niet voldoende en diep slaapt, herstelt het lichaam ook minder goed. Het verbetert de werking van het schildklier hormoon, insuline, het reguleert de HPA-as en werkt ontstekingsremmend.

Het nemen van magnesium

In principe is het langdurig gebruik van magnesium veilig. Slik je medicatie, vraag altijd eerst even advies bij je arts/therapeut. Het gebruik van supplementen is ook niet ter vervanging. Het is een aanvulling en werkt uiteraard het beste bij een gezonde leefstijl. Wil je graag advies hierin of ben je  aan het struggelen met de endometriose? Ik maak graag vrijblijvend kennis met je om te kijken wat ik voor je kan betekenen of bekijk hier mijn aanbod.
Tip: gebruik mijn kortingscode naomikramer10 bij Vitakruid.nl