Endometriose en ontstekingsbevorderende voeding

ontstekingsbevorderende voeding

Bij endometriose is het van belang om je immuunsysteem sterker te maken. Dit kun je op verschillende manieren doen en één daarvan is voeding die ontstekingsbevorderende voeding te beperken en/of te vermijden. Voeding is de basis. Als de basis uit balans is, ben je zelf ook uit balans. Als je graag gezonder wilt worden is voeding de eerste stap. Voeding heeft veel invloed op je lichaam. Krijgt je lichaam de verkeerde ‘brandstof’ binnen dan gaat het minder goed functioneren en krijg je klachten. 

Ontstekingsbevorderende voeding:

Gluten. 

Gluten zijn bouwstoffen van eiwit in bepaalde granen, voornamelijk tarwe. Het is moeilijk verteerbaar en het beschadigt je darmslijmvlies. Als je dit teveel eet, kan het immuunsysteem overmatig actief worden. Als het immuunsysteem dit niet aan kan, kunnen hierdoor zelfs auto-immuunziekten ontstaan. Daarnaast wakkert gluten ontstekingen aan. Gluten vindt je in producten die tarwe, spelt, griesmeel en rogge bevatten. Denk aan; brood, pasta, couscous, wraps, muesli, bulgur, toast, paneermeel, pannenkoekenmix, koekjes enz. Heb je vaak last van een opgeblazen gevoel, buikpijn en/of pijn rond en tijdens je menstruatie? Uit onderzoek blijkt dat bij het vermijden gluten je pijn klachten kunnen verminderen.

Suiker.

Van suiker krijg je energie. Alleen is dit van korte duur want daarna komt de vermoeidheid. Suiker veroorzaakt pieken in je bloedsuikerspiegel en het wakkert ontstekingen aan. En als je endometriose hebt, heb je vaak te maken met laaggradige ontstekingen. Hier ben je gevoeliger voor. Door overmatig gebruik van suiker krijg je last van obstipatie, een verstoorde darmflora, het voedt candida, vermindert de opname van vitamines en mineralen, veroorzaakt een disbalans in je hormoonhuishouding en verzwakt je immuunsysteem.

Zuivel

Net als gluten en suiker, verzwakt zuivel de darmen. Zuivel wekt slijmvorming op en irriteert het darmslijmvlies. Als het geen biologische zuivel is zitten er toxines, dioxines en hormonen in. Dit is weer ontstekingsbevorderend en het verstoort de hormoonhuishouding. Dit zorgt voor een disbalans in je hormoonhuishouding en de ontstekingen veroorzaken pijn.

Cafeïne.

Koffie kan leiden tot toename van cortisol. Dit is een hormoon. Cortisol maak je bijvoorbeeld aan als je veel stress hebt. Een te hoog gehalte van het stresshormoon cortisol zorgt voor meer ontstekingen. Daarnaast kan het ook het afbreken van oestrogenen in de weg kan zitten. Cafeïne zit ook in cola, energy drinks, zwarte, witte en groene thee.

Soja.

Is een product met een extreem hoog fyto-oestrogeen gehalte. Ondanks dat ze natuurlijk zijn kunnen ze ons eigen oestrogeen imiteren en oestrogeen dominantie veroorzaken. Soja is niet bevorderlijk voor onze darmen. Als je soja wilt eten (met mate), eet dan soja in de gefermenteerde vorm. Zoals biologische tempeh, biologische sojasaus en tamari. Soja in de ongefermenteerde vorm vind je zoal in melk, toetjes, vegetarische vleesvervangers, verpakt voedsel, pakjes, zakjes, brood en je kunt het zelfs binnen krijgen via vlees, zuivel en eieren waarvan de dieren voeding hebben gekregen waar soja in zit.

Alcohol.

Het verstoort de hormoonbalans Ook alcohol zorgt voor toename van cortisol. Dit is een stress hormoon wat het afbreken van oestrogeen verhinderd in de lever. Het oestrogeen neemt juist toe door het drinken van alcohol. Uit ervaringen van vrouwen met Endo nemen de klachten toe bij het regelmatig nuttigen van alcohol. 

Slechte vetten.

Omega 6 vetzuren zijn ontstekingsbevorderend. Ze kunnen je celwand (het celmembraan) minder soepel maken en zelfs sluiten. Het is belangrijk dat de celwanden van je cellen soepel blijven zodat de voedingsstoffen toelaatbaar blijven en afvalstoffen je cel kan verlaten.
Omega 6 vetten zijn margarine, halvarines, zonnebloemolie, gehard vet in pakjes en zakjes, vleeswaren, arachideolie, soja olie, maisolie, linolzuur, arachidonzuur (zit bijvoorbeeld in pinda’s) sesamolie, druivenpit olie. De meeste van deze vetten zijn bewerkt in de fabriek en verhit geweest. Bij Endometriose komen vaak chronische ontstekingen van lage intensiteit voor en is het van belang dat je meer omega 3 uit je voeding haalt. Wil je graag meer weten over wat voor een positief effect omega 3 op endometriose heeft? Neem dan hier contact met me op.

Fabrieksvoeding.

Pakjes en zakjes zijn fabrieksvoedsel en hier worden slechte vetten, suikers en e-nummers aan toegevoegd. Denk aan blikken soep, pakjes soep, sauzen, kant en klare bakproducten, koekjes, snoepjes, chips etc.
Bij processed food kun je denken aan knakworstjes, rookworst, vleeswaren e.d. Hier zit geen biologisch vlees in maar vlees waar antibiotica, toxines en gehard vet in zit. Het is fabrieksvoeding. Hier is weinig natuurlijks aan en je lichaam moet hard werken om dit te kunnen verwerken. Het veroorzaakt ziekten, vergroot de kans op allergieën en is een aanslag op je immuunsysteem.

Puur eten.

Eet puur en veel groenten. Vermijd zoveel mogelijk (of wees hier voorzichtig mee) bovengenoemde voedingsmiddelen als je graag je klachten wilt verminderen. In het online programma Endo de Baas – Voeding krijg je 5 weken lang alle tools die nodig zijn om een goede, gezonde en bewuste basis op te bouwen. Geen dieet, maar wat voor jou werkt. Het kan een behoorlijke uitdaging zijn om je levensstijl aan te passen en dit geeft je net dat zetje en ondersteuning die je nodig hebt. 

Wil je liever 1 op 1 begeleiding en alles aanpakken? Dan is het uitgebreide traject misschien iets voor je. Hier vind je alle informatie en reviews. 

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *