ontstekingsremmende voeding

Endometriose en ontstekingsremmende voeding

Ontstekingsremmende voeding helpt bij het verminderen van je klachten. Bij endometriose heb je vaak te maken met laaggradige ontstekingen. Door zoveel mogelijk ontstekingsbevorderende voeding te minimaliseren en meer ontstekingremmende voeding te eten, zorg je voor minder ontstekingsreacties.

Gezonde darmflora

Een gezonde darmflora is belangrijk voor je immuunsysteem. Darmklachten zijn een veelvoorkomend symptoom bij Endometriose. Als je darmflora niet optimaal is, uit zich dit in verschillende klachten.  Dan kun je denken aan obstipatie, dunne ontlasting, opgeblazen buik en vermoeidheid. Doordat je darmen niet optimaal functioneren kan dit behoorlijk je gemoedstoestand beïnvloeden.

Minder eetmomenten

Eet niet de hele dag door kleine beetjes, maar eet 3 (of 2) goede maaltijden per dag. Omdat minder eetmomenten op een dag voor minder ontstekingsreacties zorgen. Alles wat je eet, geeft namelijk een lichte ontstekingsreactie, onder meer in je darmen. Daar kan je lichaam goed mee omgaan, tenzij je voedsel eet dat deze reactie verergert. Als je na het avondeten niks meer eet, op tijd naar bed gaat en voldoende slaapt, geef je je lichaam de kans om te herstellen.

Puur eten

Eet zo puur mogelijk en veel groente, minimaal 400 gram per dag en bij voorkeur biologisch. Bij onbespoten voedsel blijven de meeste voedingsstoffen behouden. Helaas betaal je nog steeds meer voor biologische voeding en is het niet haalbaar voor je, probeer eens af te wisselen. De ene week een stukje biologisch vlees, de andere week een paar biologische groenten etc. Ga er niet om stressen als het niet biologisch is (ik eet ook niet alleen maar biologisch) want dat doet niet veel goeds met je lichaam. Bedenk dat je goede stappen aan het zetten bent door bewuster te eten en meer groenten en fruit. Je lichaam en je darmen worden blij van alle vezels, vitamines en mineralen die je hierdoor binnen krijgt.

Ontstekingsremmende voeding

Voeg ontstekingsremmende voeding toe aan je dagelijkse maaltijden: 

  • Gember: is een natuurlijke ontstekingsremmer, bevat anti-oxidanten en is enigszins pijnverlichtend.
  • Kurkuma: de stof Curcumine is ontstekingsremmend.
  • Groenten: groene groenten, kruisbloemige groenten en kiemgroenten; bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen.
  • Vette vis: bevat omega 3, eiwitten en vitamine D. Persoonlijk zou ik niet teveel vis eten vanwege de vervuiling, maar een goede omega 3 als suppletie erbij slikken. 
  • Eiwitten: je immuunsysteem is afhankelijk van eiwitten en belangrijk voor de opbouw van onze lichaamscellen. Voeding met eiwitten; noten, zaden, pitten, eieren, vlees, peulvruchten.
  • Anti-oxidanten: beschermt ons tegen vrije radicalen. Voeding met anti oxidanten vind je o.a. in frambozen, blauwe bessen, bramen, oregano en knoflook.

Wil je graag je voedingspatroon veranderen zonder een dieet en heb je geen idee waar te beginnen? Bekijk hier de mogelijkheden of neem contact met me op voor meer informatie of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.