4 Tips tegen vermoeidheid bij endometriose

4 tips tegen vermoeidheid bij endometriose

4 tips tegen vermoeidheid bij endometriose

4 Tips tegen vermoeidheid bij endometriose

Ongeveer 95% van de personen die endometriose hebben, ervaren vermoeidheidsklachten. Endometriose is een chronische ontstekingsziekte en het immuunsysteem is overactief doordat de ontstekingen continue getriggerd worden. Dit veroorzaakt klachten. Als je veel pijn ervaart vergt dit energie van het lichaam waardoor je vermoeid raakt. Maar ook als je niet veel pijn ervaart bij endometriose kun je vermoeidheidsklachten hebben.

Het goede nieuws is dat je hier wat aan kunt doen! Hieronder geef ik 4 tips tegen vermoeidheid bij endometriose.

1.Gezond eten.

Voeding heeft enorm veel invloed op je lichaam. Door de verkeerde voeding te eten en te weinig te drinken, krijg je last van je darmen, bloedsuikerspiegel schommelingen (kan zelfs leiden tot diabetes) en ontstaan er ontstekingsreacties. Het lichaam ervaart energie dips, raakt vermoeid, hoofdpijn en wordt prikkelbaar. Beperk ontstekingsbevorderende voeding en eet zo puur mogelijk.

2. Ontspannen

Stress is killing voor het lichaam en zorgt voor inflammatie. Accepteer de stress en reduceer stress door beter naar je lichaam te luisteren. Neem je rust waar het kan en ontspan. Ga lekker (mild) bewegen, het liefst nuchter in de ochtend want dan maakt het lichaam ontstekingsremmende stofjes aan. Maar blijf vooral ook de hele dag door bewegen. Hou korte breaks; probeer eens een paar minuten pauze te houden en alleen te focussen op ademhaling.

3. Magnesium en B12 erbij suppleren.

Door tekorten zoals B12 en magnesium, wat essentiële voedingsstoffen zijn voor het lichaam, worden er lichaamsprocessen verstoord in het lichaam. Een goede methylering zorgt voor de aanmaak van hormonen, neurotransmitters, de energie productie en o.a. ook immuuncel aanmaak. Door tekorten ontstaan klachten zoals vermoeidheid, hoofdpijn en minder energie en heeft het invloed op de neurotransmitters (die hebben invloed op je gemoedstoestand), hormonen en darmen. Ga niet zomaar een willekeurige B12 of magnesium erbij suppleren. Er zijn veel verschillende varianten en het is effectiever om gelijk de juiste vorm te gebruiken. Hier vind je aantal varianten die ik adviseer en waar ik goede ervaring mee heb. Bij twijfel vraag altijd eerst advies.

4. Laat je schildklierwaardes checken.

Veel vrouwen hebben schildklierproblemen zonder dat ze het weten. De schildklier draagt bij aan de energie in het lichaam, de menstruatie, het metabolisme, de stemming en het beïnvloed elke cel in ons lichaam. Als het schildklier hormoon uit balans is, heb je last van vermoeidheid, depressieve gevoelens, vergeetachtig, haar uitval/dunner wordend haar, obstipatie, droge huid, kouwelijk, en kun je zwaarder worden. Dit zijn kenmerken van een traag werkende schildklier (hypothyreoïde). De anti conceptie pil kan ook een nadelige invloed hebben op het schildklierhormoon.

Bij deze klachten kan het dus raadzaam zijn om je schildklierwaardes op TSH, FT4, FT3, RT3 en anti TPO te checken. Dit zijn niet de standaard waardes waar op geprikt, maar door deze waardes te laten checken weet je zeker of je een traag werkende schildklier hebt. Met extra duidelijke uitleg bij de huisarts kun je dit aanvragen. Werkt de huisarts niet mee, zijn er meerdere labs waar je dit kunt doen en zelf het initiatief kunt nemen.

In balans met endometriose

In mijn praktijk is vermoeidheid vaak één van de eerste klachten die minder wordt of verdwijnt bij cliënten. Vind je het lastig om balans te krijgen in het leven met endometriose? Ik help je daar graag bij. Bekijk hier mijn aanbod of neem contact met mij op voor vragen of een vrijblijvend kennismakingsgesprek.